Personbil

Ska du köra personbil eller lätt lastbil behöver du ett B-körkort.
Om du vill köra bil med ett tyngre släp behöver du ett körkort med utökad B-behörighet eller ett BE-körkort.

B-körkort för bil - manuell och automat

Ska du ta körkort? Då har du kommit till rätt ställe!

För att ta körkort måste du först fylla i en hälsodeklaration, ha gått en introduktionsutbildning och ha gjort ett syntest.
Ansök om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen, introduktionsutbildning och syntest kan du boka hos oss på Oskarshamns Trafikskola.
Du behöver även ha en handledare för att du ska få övningsköra hemma. Denna utbildning kan du boka hos oss.

Dags att ta körkort?

Ta ditt körkort snabbt i Oskarshamn! Vi är den flexibla trafikskolan med kompetens inom samtliga körkortsbehörigheter. Trafikskolans undervisningsplaner är godkända av Transportstyrelsen och bygger på deras kursplaner för respektive körkortsslag.

Prislista B-kökort

Våra paketpriser hittar du i e-handeln

Utökat B-körkort - BE/B96

Om du ska köra bil med släp vars sammanlagda totalvikt överstiger 3500kg räcker det inte med ett vanligt B-körkort, du kommer utöver ditt B-kort även behöva BE eller B96-behörighet.

BE-körkort ger dig rätt att köra en personbil eller lätt lastbil (totalvikt högst 3 500 kg) och ett eller flera släpfordon kopplade till sådan bil, om släpfordonens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kg.

B96-körkort är en utökning av ditt nuvarande B-körkort och kräver inget körkortstillstånd. Denna behörighet ger dig rätt att köra en fordonskombination där släpets totalvikt överstiger 750 kg och fordonskombinationens totalvikter tillsammans överskrider 3500 kg men inte är över 4250 kg.

Introduktionsutbildning/handledarkurs - 480:-

För att du ska få övningsköra privat med personbil krävs att både elev och handledare går en introduktionskurs. Kom ihåg att man också måste ansöka om handledarskap hos Transportstyrelsen efter utbildningen. Syftet med introduktionsutbildningen är att du som handledare ska få tips och råd om hur du på ett effektivt och pedagogiskt sätt kan lära din elev att köra bil. Här får du också tips om hur du kan lägga upp en utbildningsplan, lämpliga övningsområden, hjälpmedel, bra kursmaterial mm.

Utbildningen är giltig i 5 år från det datum den genomfördes. Eleven behöver ha ett giltigt körkortstillstånd och en giltig introduktionsutbildning under den privata övningskörningen.

För att få gå kursen behöver eleven vara minst 15 år och 9 månader. Handledaren behöver vara minst 24 år och ha haft B-körkort i 5 år

Kursen är cirka 3 timmar lång och hålls med jämna mellanrum. Se datum nedan för kommande kurser! Boka gör du enklast genom att skicka oss ett mail med person- och kontaktuppgifter för den/de som ska gå kursen och vilket tillfälle som passar bäst. Eller ring oss så hjälper vi er att boka!

Kommande kurstillfällen hittar och bokar du i vår e-handel genom att klicka på knappen Boka introduktionsutbildning nedan.